Kopparberg och radiointervju

Morgonen i Kopparberg inledde jag med att frenetiskt leta efter eluttag då min powerbank laddat ur och jag stod utan mobilbatteri med en radiointervju inom en timma. Tillslut stötte jag på två herrar i målarkläder som befann sig i en renoveringslokal, de tidigare ägarna hade precis blivit vräkta och nu skulle stället fräschas upp så att klädbutiken på andra sidan gatan kunde flytta in. 
 Jag fann ett uttag i ett litet restaurangkök med hopbuntade bestick och åt frukost på en pall som det stod "Navet" på i blå text. Innan Martin från P4 Gävleborg skulle ringa satte jag mig på golvet istället för att få ett ryggstöd. Bakom en tvättmaskin försökte jag lugna ner mig med andningen och med pannan mot mina uppdragna knän försökte jag minnas när jag sist hade den känslan. Kom fram till att det var exakt samma som innan föredragen i gymnasiet, de där talen man övat ihjäl sig på och klockat exakt på sekunden hemma i flickrummet. 
 Men intervjun gick jättebra, precis som oftast på föredragen försvann pressen när jag börjat prata. Jag har ju svaren, men det finns så många svar på varje fråga jag får och har lite svårt att välja ibland. Något jag ibland roar mig med under cyklingen faktiskt, att hitta ultimata svar. 
Efter intervjun pratade jag med den ena målarmannen om den ganska trötta byn, det enda som fanns kvar och gick bra var ju bryggeriet, annars far de flesta iväg. Småföretagare går i konkurs och de enda ungdomar som verkade finnas i staden var i moppeålder och fortfarande i högstadiet. 
Även lite jakt, förstår inte hur jag åter kommer in på ämnet då jag verkligen inte besitter någon större kunskap. Men jag förstod problemet om hur vargen i allt större utsträckning inkräktar på älgstammen här nere.
Jag tackade för mig och strömmen och önskade herrarna lycka till innan jag for vidare, denna gång till Filipstad. 

| |
Upp