Filipstad

Kopparberg-Filipstad, 7 mil

Våga vägra Google maps, det blev två mil extra då jag inte ville chansa på eventuella grusvägar igen och fick på genomfarten uppleva Hällefors. Däremot ska en aldrig vägra solskydd, jag lovar. När jag lämnade Kopparberg var det molnigt men snabbt sprack allt upp och innan jag tog mig för att spraya på solskyddsfaktorn var axlarna i matchande nyans med skorna- ceriserosa. In i Hällefors där jag rände på apoteket för att inhandla aloe vera och hårtvättstillbehör, lämnade in powerbanken på turistbyrån och åt slutligen tonfisk i solen på en parkbänk. Jag lämnade Hällefors med ny energi och en tydlig vägbeskrivning till Filipstad. 

Kvällen förflöt utan större bekymmer och vägen blir jämnare ju längre jag kommer. Till Filipstad var det nedförsbacke de sista två kilometrarna. Hittade ett Ica med öppet till 22 där jag inhandlade bananer och den nya lasten naturgodis. På väghotellet vid väg 26 blev jag inbjuden och påpackad frukt och cola då jag tydligen såg hungrig ut enligt den engelsktalande hotellvärden. Jag som inte dricker läsk ställde försynt colan på receptionsdisken när han gått men behöll glatt frukten innan jag letade lägerplats för natten.
| |
Upp